Fast Fashion

Nakupovanie oblečenia bolo príležitostnou udalosťou - niečo, čo sa stalo niekoľkokrát za rok, keď sa ročné obdobia zmenili alebo sme veci jednoducho odnosili. Ale asi pred dvadsiatimi rokmi sa niečo zmenilo. Oblečenie sa stalo lacnejšie, trendové cykly sa zrýchlili a nakupovanie sa stalo formou zábavy.

Obchody začali predávať trendové oblečenie, ktoré sa líši miernou obmenou, stačí raz obliecť a potom vyhodiť. Zrazu si každý mohol dovoliť obliecť sa ako obľúbená celebrita alebo nosiť najnovšie trendy z módy.

Lenže v roku 2013 svet dostal „facku“, keď sa Rana Plaza - výrobný komplex v Bangladéši – zrútil a zabil viac ako 1000 pracovníkov. Od tejto smutnej udalosti spotrebitelia skutočne začali spochybňovať rýchlu módu a premýšľali, aké sú skutočné náklady na tieto pár eurové tričká.

Čo je Fast Fashion

V preklade „rýchla móda“ je lacné a rýchlo vyrábané oblečenie predajcami pre masový trh v reakcii na najnovšie trendy.

Ako spoznať Fast Fashion značku?

Existujú niektoré kľúčové faktory, ktoré sú spoločné pre značky Fast Fashion:

  • Tisíce štýlov, ktoré sa „chytajú“ všetkých najnovších trendov.
  • Mimoriadne krátka životnosť odevu v regáloch od momentu predstavenia na móle.
  • Externý výrobca, ktorého pracovná sila je lacná a zamestnáva pracovníkov s nízkymi mzdami bez primeraných práv alebo bezpečnosti.
  • Obmedzené množstvo konkrétneho odevu - to je nápad, s ktorým začala spoločnosť Zara. Aj keď sa tovar len tvári ako limitovaný dostupnosťou, svojich zákazníkov napriek tomu láka časovo obmedzenou dostupnosťou a prípadnou zľavou.
  • Lacné, nekvalitné materiály, pri ktorých sa oblečenie degraduje po niekoľkých málo noseniach a odhodí sa.

Aký je vplyv?

Vplyv Fast Fashion na planétu je obrovský. Negatívny vplyv Fast Fashion na životné prostredie zahŕňa používanie lacných, toxických farieb na textil - s módnym priemyslom, ktorý je druhým najväčším znečisťovateľom čistej vody po celom svete po poľnohospodárstve. To je dôvod, prečo spoločnosť Greenpeace prinútila značky odstrániť nebezpečné chemické látky z ich dodávateľských reťazcov prostredníctvom kampane „Detox The Catwalk“.

Lacné textilné výrobky taktiež zvyšujú vplyv spoločností Fast Fashion. Polyester je jedným z najpopulárnejších látok. Je to odvodené od fosílnych palív, ktoré prispievajú ku globálnemu otepľovaniu a môžu zničiť mikroorganizmy. Tieto palivá sa pridávajú k zvyšujúcim sa množstvám plastu v našich oceánoch, kam sa dostanú formou odpadu z umývania a prania. Ale aj "prirodzené tkaniny" môžu byť problémom vo Fast Fashion. Bavlna vyžaduje obrovské množstvo vody a pesticídov v rozvojových krajinách. To vedie k zvýšeniu rizika sucha,  k vytváraniu obrovskej záťaže na vodných nádržiach a iných environmentálnych častiach biodiverzity a kvality pôdy, a nakoniec aj konkurencia medzi podnikmi a miestnymi komunitami.

Konštantná rýchlosť a dopyt znamenajú rastúci dôraz aj na ostatné environmentálne problémy, ako sú vyčistenie pôdy, biodiverzita a kvalita pôdy, ktoré môžu byť ohrozené suchom.

Rýchlosť výroby odevu znamená, že spotrebitelia likvidujú čoraz viac oblečenia a vytvárajú obrovské množstvo textilného odpadu. Len v Spojenom kráľovstve bolo na jar roku 2017 poslaných na skládku 235 miliónov kusov odevu.

Rovnako ako náklady na životné prostredie rýchlej módy existujú aj ľudské náklady.

Rýchla móda ovplyvňuje pracovníkov odevov, u ktorých sa zistilo, že pracujú v nebezpečnom prostredí, za nízke mzdy a bez základných ľudských práv. Ďalej v dodávateľskom reťazci existujú poľnohospodári, ktorí môžu pracovať s toxickými chemikáliami, ktoré môžu mať devastujúce dôsledky na ich fyzické a duševné zdravie, čo je situácia zdôraznená dokumentom „The True Cost“.

Zvieratá sú tiež postihnuté Fast Fashion. Toxické farbivá, ktoré sa uvoľňujú do vôd a neskôr do oceánov. Keď sa používajú živočíšne produkty ako napríklad koža a kožušina, ohrozujú sa životné podmienky zvierat. Nedávny škandál odhalil, že skutočná kožušina, vrátane kožušiny mačiek, sa v skutočnosti predáva ako umelá kožušina nevedomým zákazníkom vo Veľkej Británii. Pravdou je, že v kožušníckych farmách sa vyrába toľko pravých kožušín, ktoré sa vyrábajú v strašných podmienkach, že je skutočne lacnejšie vyrábať a kupovať umelú kožušinu.

Nakoniec rýchla móda môže ovplyvniť samotných spotrebiteľov a povzbudiť kultúru "vyhadzovania" kvôli zabudovanému zastaraniu produktov a rýchlosti s akou sa trendy vytvárajú. Rýchla móda nám dáva pocit, že musíme stále viac a viac nakupovať, aby sme zostali na vrchole trendov, vytvárajúc trvalý zmysel pre potrebu a konečnú nespokojnosť. Tento trend bol tiež kritizovaný z dôvodov duševného vlastníctva, pričom niektorí dizajnéri tvrdia, že ich dizajny boli nezákonne hromadne vyrábané maloobchodníkmi.

Veľkí hráči

Dnešní veľkí hráči Fast Fashion, ako napríklad Zara alebo H & M, začali ako menšie obchody v Európe okolo päťdesiatych rokov minulého storočia. H & M je najstaršia z maloobchodných predajcov Fast Fashion, ktorá sa otvorila ako Hennes vo Švédsku v roku 1947, rozšírila sa na Londýn v roku 1976 a odtiaľ sa dostala do štátov v roku 2000.

Potom je tu Zara, ktorá otvorila svoj prvý obchod v severnom Španielsku v roku 1975. Keď Zara prišla do New Yorku začiatkom 90. rokov, ľudia po prvýkrát počuli termín „Fast Fashion“. Tento termín označil New York Times na to, aby opísal poslanie Zary - trvalo iba 15 dní, kým sa odev od dizajnu začal predávať v obchodoch.

Ostatné veľké mená vo Fast Fashion dnes zahŕňajú UNIQLO, GAP, Primark a TopShop, ale zatiaľ čo tieto značky boli kedysi považované za radikálne lacných predajcov, teraz sú ešte lacnejšie a rýchlejšie alternatívy ako Missguided, Forever 21, Zaful, Boohoo a Fashion Nova.

Je Fast Fashion ekologická?

Keďže rastúci počet spotrebiteľov odráža skutočnú cenu módneho priemyslu a predovšetkým Fast Fashion, zaznamenali sme rastúci počet maloobchodníkov zavádza trvalé a etické módne iniciatívy, ako sú napríklad recyklačné schémy v obchodoch. Tieto schémy umožňujú zákazníkom zanechať nechcené oblečenie v kontajneroch. Treba však zdôrazniť, že iba 0.1% všetkých odevov zozbieraných charitatívnymi organizáciami prostredníctvom programov spätného odberu sa recykluje do nových textilných vlákien. 

Skutočnou záležitosťou Fast Fashion je rýchlosť akou sa vyrába, čo spôsobuje obrovský tlak na ľudí a životné prostredie. Recyklácia (ak nie sú len na pranie zeleniny) nestačí na to, aby čelila "kultúre odhodenia", plytvaniu, prírodnými zdrojmi a problémom, ktoré vytvorila rýchla móda. Celý systém je potrebné zmeniť.

Je Fast Fashion v úpadku?

Začali sme vidieť nejaké zmeny v módnom priemysle. Výročie pádu Rana Plaza je teraz Týždeň módnej revolúcie (Fashio Revolution Week), kde sa ľudia na celom svete pýtajú "Kto vyrobil moje oblečenie?" Módna revolúcia prehlasuje, že "nechceme, aby naše oblečenie využívalo ľudí alebo zničilo našu planétu."

Milénialisti – dnešná generácia a hnací motor dnešnej ekonomiky asi ešte nezachytili problematiku Fast Fashion. Niektorí tvrdia, že táto generácia "je príliš inteligentná pre bezduchý konzumizmus a prinútila producentov stať sa etickejšími a liberálnejšími".

Existuje tiež rastúci záujem o prechod na model recyklácie materiálov na výrobu textilu - opätovné použitie materiálov všade, kde je to možné. V roku 2018 spoločnosti Vogue Australia a Elle UK venovali celú problematiku svojich časopisov udržateľnej móde. Na Slovensku je príkladom slovenská značka NOSENE.

Čo môžeme urobiť?

Páči sa nám citát britskej dizajnérky Vivienne Westwoodovej, „kupujte menej, vyberajte dobre, urobte to naposledy.“

Nakupujte menej je prvý spôsob, ako sa môžete zamilovať do oblečenia, ktoré už vlastníte a uprednostniť kvalitnú módu pred rýchlou.

Vybrať si dobre je druhý krok. Výber oblečenia z ekologicky šetrnej tkaniny je zložitý, pretože existujú výhody a nevýhody pre všetky druhy vlákien, ale materiály ako je denim, bavlna a ďalšie patria medzi tie kvalitné.

Nakoniec by sme mali urobiť to posledné a nosiť naše oblečenie, kým nie je opotrebované. Aj vtedy sa pravdepodobne dá ešte používať na domáce nosenie alebo vytvoriť ďalšie oblečenie. Snažme sa, aby naše oblečenie vydržalo dlhšie!

My vo Wildment si zakladáme na kvalite a udržateľnosti oblečenia. Je pre nás nesmierne dôležité nestrácať hodnoty pre ekologickú a ľudskú výrobu. Naše krajčírky majú adekvátne pracovné prostredie a mzdu. Na našom oblečení pracujeme s kvalitným materiálom, v obmedzenom množstve a s účelom, že Vy, náš zákazník, si kúpite oblečenie, ktoré Vám vydrží dlhú dobu a neznečistí životné prostredie.

Fast Fashion / Lifestyle
18.03.2019 / Ondrej Kolláth

© Copyright 2019 wildment.sk